Nominalizari Premiile Uniunii Scriitorilor

Read more
Rezumat: Au devenit publice nominalizarile pentru Premiile Uniunii Scriitorilor din Romania pe anul 2009. Lume multa, ba mai buna, ba mai rea, cativa sefi s-au recuzat. Aceleasi edituri omniprezente si, desigur, trena de edituri mai mici, necesare obiectivarii procesului. O surpriza este editura Limes.  Multi dintre nominalizati beneficiau de recenzii din partea membrilor juriului inca inainte de nominalizari. Ma intreb care este regulamentul si cum sunt selectate cartile pentru a fi nominalizate, opacitatea procesului fiind un scop al celor ce administreaza Premiile Uniunii Scriitorilor. In spatele usilor inchise, se duce o lupta!
Poti citi nominalizarile la sfarsitul acestui articol.

Nominalizari Premiile Uniunii Scriitorilor


Juriul de nominalizari pentru premiile Uniunii Scriitorilor din Romania pentru cartile aparute in  anul 2009, format din  Paul Aretzu, Dan Cristea, Horia Gârbea, Mircea Ghițulescu si Vasile Spiridon  a hotarat, cine stie cum, ca, buni de propusi la premiu sunt, desigur,  diversi autori, unii foarte talentati,  altii nu, respectand in general structura  clasica a ierarhiei  locului din care provin cartile: ed. Cartea Romanesca - mult si consistent, apoi Humanitas, Polirom si restul de cateva edituri – cate O! nominalizare. Cu O! exceptie, ca O! surpriza: editura Limes cu 5 nominalizari din ~38 in total. Daca autorii buni au mers la Limes, atunci asa sa fie! Dar chiar sa aiba Humanitasul si Poliromul cate 4 nominalizari si Limes 5! Nu-i nimic, poate se rezolva dezechilibrul la acordarea premiilor. Poti citi lista nominalizatilor la sfarsitul aceste postari.  Editura Limes a mai fost prezenta in sfera Premiilor Uniunii Scriitorilor prin 2004, insa anul acesta - cu 5 nominalizari, rupe! Domnul Garbea si-a publicat anul acesta romanul “Fratele mai destept al lui Kalasnikov” la editura Limes. Parca si domnul Cristea-Enache scotea ceva pe la Cartea Romaneasca prin 2009.  Totusi, dincolo de farmecul nominalizarilor si de nerabdarea asteptarii premiilor, ma intreb cum se face selectia? Exista criterii stabilite clar, regulamente sau, pur si simplu fiecare membru al juriului de selectie propune pe cineva? Daca juriul rateaza o carte cu adevarat buna? Riscul scriitorului?  Da! Si apoi ce scriitor este acela ce vrea premii si nu se concentreaza pe vibratia eterului la arta sa (si invers, ca sa-I ocupe timpul)? Totusi, multe dintre cartile propuse acum, sunt premiate si prin alte arene literare. De obicei Uniunea Scriitorilor premiaza carti cu CV, nu care cumva sa greseasca! Dar cum procedeaza membrii juriului? Merg la Biblioteca Nationala, inchiriaza doua camioane, le incarca in remorca volumele si apoi merg in stupul cald al juriului de nominalizari, se sigileaza pe dinauntrul lui cu ceara si mai ies peste un an cu rezolutia? Ma gandesc la asta pentru ca, sub titlul de literatura, in anul 2007, la Biblioteca Nationala au fost inregistrate 4527 de titluri!!!, iar in 2006 – 4150 de titluri, dupa cum spune Institutul National De Statistica din ce a aflat de la Biblioteca Nationala.  Asta ar insemna, ca pentru corectitudine, fiecare mebru al juriului ar citi 2,5 carti pe zi,timp de un an, cu concediu si inactivitate numai 5 zile . Greu!  De fapt selectia initiala  se face “din auzitelea”. Care carte e ceva mai discutata si nu e scrisa de Andreea Marin sau concurenta (desi stiu pe cineva care nutreste o emotie inabusita pe acest subiect), intra in vizor,  si poate ca va fi si citita de juriul pentru selectare. Deci, initial trebuie facuta galagie,valva, ca in orice piata concurentiala  si pe cat posibil, agitatia culturala sa fie in jurul celor din Comisie, sa nu te rateze cumva. Daca esti Varujan et co, se aude oricum de tine. Pasul 1 – zgomot cat mai mult, pasul 2 – vedem si cum o fi scrisa cartea si care editura o gireaza. Asta inseamna ca 90% dintre cartile tiparite intr-un an au iesit din calcul din start. Sunt convins ca piata culturala romaneasca scoate insa la iveala cartile de valoare. De ele se aude! Nu tu cumetrii, nu tu recenzii incrucisate (reciproce), nu tu preferati si obligatii! Totusi, daca eu scot maine cartea “Carne dezcarnata” (poezie douamiista) la editura Oasele Pamantului in 50 de exemplare, dar care, in ciuda aparentelor are in versurile ei jumatate din frumusetea lumii, cum o sa o gaseasca juriul? Sunt ei niste ogari ai artei, adulmecand in vant mirosul de tipar si arta? Nop! In final, scot o carte noua si: 10 carti la Biblioteca, 10 ale mele, 25 la editura si 5 “de protocol”, cum mai iese cartea aspirantului anonim la premiu in lume sa fie citita? Daca circula din mana in mana, nu-i ajunge anul avut la dispozitie! Poate daca se inventeaza categoria “Premiul de debut reeditat dupa 5 ani”! Simplu, din cele 10 carti ale aspirantului necunoscut si din ce mai cere editurii din cartile scoase peste contract, se aduna cat sa-i duca unui critic mai cunoscut, unui autor mai vizibil in literatura noastra, poate poate o face parte din juriu. Cel putin asa deduc din lipsa oricarui regulament pe care sa-l pot si eu citi pe net, pe site-ul Discordiei/Uniunii. Poate n-am cautat destul?! Sau poate ca cineva care se vrea citit de juriu isi depune oficial, “pe semnatura” candidatura la Premiile Uniunii Scriitorilor. Asta ar fi o treaba! 300, 400 de candidati, 40 de nominalizati, 7 castigatori! Se face o baza de date cu toti canditatii (inscrisii), vedem si noi poporul ce trebuie sa citeasca juriul si, uite asa, nu ne mai sta gandul la cumetrii. Alegerea e oricum perfect subiectiva insa o astfel de baza de date ar mai avea o functie! Ar semnala ce carti au mai aparut si pe care autori ii considera buni de premiu diferitele comisii (chiar, de ce nu, bugetare!). Cred ca aspiratiile mele sunt prea mari in ceea ce priveste organizarea acestui concurs mai ales atunci cand Paul Aretzu, Dan Cristea, Horia Gârbea, Mircea Ghițulescu si  Vasile Spiridon  ii nominalizeaza pe mai marii Irina Horea ,Nicolae Manolescu, Varujan Vosganian, Gabriel Chifu si  Cassian Maria Spiridon la diferite categorii si apoi acestia, politicosi si etici, se retrag din competitie, pentru ca sunt sefi si nu se cade! Gestul de curtuazie conteaza… si el a fost facut!

Eu zic ca premiile vor fi asa:

Poezie: Mircea Petean, Câmp minat, Ed. Limes  sau  Lucian Vasilescu, aproape. atît de departe, Ed. Vinea

Dramaturigie: ramane de vazut

Critica: probabil Chioaru sau Marta Petreu

Debut: Stoian G. Bogdan (neaparat!) dar nici A. Terian nu-I de neglijat.

Proza: bine ar fi sa fie Constantin Stan, dar editura Pamantul s-ar putea sa-l traga in jos!, deci Cristian Teodorescu.

 


Proza:
1 Florin Manolescu, Mentaliştii, Ed. Cartea Românească
2 Ioana Pârvulescu, Viaţa începe vineri, Ed. Humanitas
3 Constantin Stan, Trăiește și mergi mai departe, Ed. Pământul
4 Cristian Teodorescu, Medgidia, orașul de apoi, Ed. Cartea Românească
5 Varujan Vosganian Cartea șoaptelor, Ed. Polirom (autorul s-a recuzat)

Poezie
1 Constantin Abăluță, Iov în ascensor/Iov în funicular, Ed. Limes
2 Mircea Bârsilă, Monede cu portretul meu, Ed. Pământul
3 Al. Mușina, Regele dimineții, Ed Tracus Arte
4 Mircea Petean, Câmp minat, Ed. Limes
5 Lucian Vasilescu, aproape. atît de departe, Ed. Vinea

Dramaturgie
1 Aurel Gheorghe Ardelean, Leoaică rănită sau ce faţă umană are fiara, Ed. Palimpsest
2 Mircea M. Ionescu, Flilozofia bășcăliei, Ed. Play
3 Corneliu Teulea, Damnații, Ed. Eikon

Critică literară/ Eseu/ Istorie literară

1 Paul Cernat, Modernismul retro în romanul românesc interbelic, Ed. Art
2 Dumitru Chioaru, Arta comparației, Ed. Limes
3 Mircea Mihăeş, Despre doliu un an din viaţa lui Leon W., Ed. Polirom
4 Gelu Negrea, Dicţionar subiectiv al personajelor lui I.L.Caragiale (A-Z), Ed. Cartea Românească
5 Marta Petreu, Diavolul şi ucenicul său Nae Ionescu-Mihail Sebastian, Ed. Polirom

Literatură pentru copii și tineret

1 Vasile Igna, Pisoi mai mari, pisici mai mici şi un castel cu cinci pitici, Ed. Limes
2 Liviu Radu, O după-amiază cu bere și zâne, Ed.Tritonic
3 Arcadie Suceveanu, Lumea ca o poveste, Editura Silvius Libri

Traduceri din literatura universală și Premiul Fundației ”Andrei Bantaș”

1 Alexandra Coliban, Philip Roth – Pastorala americană, Ed. Polirom
2 Dinu Flămând – Fernando Pessoa – Cartea neliniştirii, Ed. Humanitas Fiction
3 Irina Horea, J.M.Coetzee – Jurnalul unui an prost, Ed. Humanitas (traducătoarea s-a recuzat)
4 Ioana Ieronim, William Shakespeare – Furtuna, Ed. Fundației Culturale “Camil Petrescu”
5 Dan Sociu, Seamus Heaney – Ţara mlaştină şi alte poeme, Ed. Polirom
6 Mariana Ştefănescu, Milorad Pavic – Celălalt trup, Ed. Paralela 45

Premii speciale (alte genuri)

1 G. Ardeleanu, N. Steinhardt şi paradoxurile libertăţii, Editura Humanitas
2 Gabriel Chifu, Fragmente din năstruşnica istorie a lumii de gabriel chifu trăită şi tot de el povestită, Ed. Ramuri (autorul s-a recuzat recuzat)
3 Nicolae Manolescu, Viaţă şi cărţi – Amintirile unui cititor de cursă lungă, Ed. Paralela (autorul s-a recuzat)
4 Mariana Şora, Două jurnale faţă în faţă, Ed. Cartea Românească
5 Cassian Maria Spiridon, Vieţi controlate, Ed. Junimea (autorul s-a recuzat)

Debut (se acordă două premii)

1 Stoian G. Bogdan, Chipurile, Ed. Cartea Românească
2 Romanița Constantinescu, Pași pe graniță, Editura Polirom
3 Victor Cubleșan, Petru Dumitriu romancier, Editura Limes
4 Ana Maria Nistor, Teatrokratia, UNATC Press
5 Andreea Răsuceanu, Cele două Mântulese, Ed. Vremea
6 Andrei Terian, G. Călinescu : a cincea esenţă, Ed. Cartea Românească

Literatură în limbile minorităţilor (nominalizări stabilite de comisia pentru minorități)

1 Bogdán Lászlo, Richardo Reis în Tahiti (roman)
2 Lászlo Noemi, Corabia de hârtie (versuri)
3. Lövétei Lazăr Lászlo, Un fel de arcadie (versuri)

Premiul Național de Literatură

1 Valeriu Anania
2 Alexandru George
3 Fănuș Neagu

2 comments:

Anonim spunea...

LA VREMURI NOI, TOT... NOI!

mateius vasile spunea...

:)) :)) La vremuri noi, tot noi, dar mult mai taranoi!

Trimiteți un comentariu